Toestellen voor thuisoefeningen: wat te kopen?

Gezien de drukte van alledag en het gebrek aan tijd om in sportscholen aan lichaamsbeweging te doen, is de vraag naar fitnessapparatuur voor thuisgebruik aanzienlijk toegenomen. Maar wat moet je echt kopen om een thuisgym te beginnen? In dit artikel hebben wij een lijst opgesteld met 5 essentiële zaken om thuis actief te blijven en te sporten. Kijk hier eens naar!

1 – Touw
Een touw in huis hebben is altijd een goede optie om aërobe oefeningen te doen die gericht zijn op het behoud van de lichamelijke conditie, in geval van regen of wanneer men het huis niet kan verlaten is een uitstekend accessoire, neemt geen plaats in en is gemakkelijk op te bergen.

2 – Yoga mat
Het is ideaal om buikspieroefeningen te doen, evenals een reeks yoga-, Pilates- en rekoefeningen; essentieel voor wie de hele dag zittend of staand werkt, het is gemakkelijk op te bergen en te vervoeren.

3 – Dumbbells of Kettlebells
Met een paar dumbbells kunt je een reeks oefeningen doen, afhankelijk van jouw kracht of fitnessniveau. De kettlebell, die zijn oorsprong vindt in Rusland en al meer dan 300 jaar bestaat, is ook een goede optie; met slechts 1 toestel kun je een reeks oefeningen doen, maar je hebt wel basiskennis nodig om hem te gebruiken.

4 – Elastieken of mini bands
De elastieken kunnen helpen bij het werk van kracht of weerstand, zij hebben een variabele weerstand naar gelang van de dichtheid en de amplitude van de beweging; zij kunnen evenzeer worden aangeschaft voor oefeningen van de superieure leden als van de inferieure leden.

5 – Vaste bar
Eenvoudig, praktisch te installeren en zeer efficiënt voor strekoefeningen of arm-, rug- en buik versterking. De enige zorg en aandacht is om goed vast te laten zitten, zodat er geen ongelukken gebeuren.

Aanbevelingen
De aanbevelingen voor alle jongeren, volwassenen en senioren, zijn om regelmatig aan lichaamsbeweging te doen en gezond te blijven. De immuun functie wordt beter als we matig intensief bewegen in plaats van de meeste tijd te zitten.

Aanbevolen wordt dagelijks oefeningen te doen die tot 30 min duren, te verdelen in 15min ‘s morgens + 15min ‘s middags, zoals aerobische oefeningen zoals traplopen, korte wandelingen, touwtje springen of dansen.

Voor krachtoefeningen wordt aanbevolen ten minste 2-3 keer per week dezelfde intensiteit aan te houden, zoals: push-ups, squats, sit-ups of gewichtheffen.

Zorg voor een gezonde routine, regelmatige activiteit kan helpen stress en angst te verminderen.




Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *